Thursday 28 May 2015

Seluruh Cinta #11



BAB SEBELAS


Setelah 2 malam berada di Jaipur, pagi itu Zikry, Azlan dan Dahlia bertolak ke Delhi. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam. Banyak yang telah diborakkan mereka bertiga sepanjang 3 hari 2 malam itu. Zikry, di dalam hatinya makin merasakan Dahlia lah wanita yang dicarinya selama ini. 

Azlan memandu kereta, sementara Zikry duduk di tempat duduk penumpang hadapan dan ditugaskan menjaga GPS. Pemanduan di jalan raya di India amatlah mencabar bagi pengunjung yang tidak biasa memandu di kawasan yang sempit, sesak dalam keadaan jalan raya yang rosak. Kelajuan juga sederhana dan hanya boleh memandu laju di lebuh raya. 

Kedengaran bunyi telefon bimbit. Yang pastinya bukan milik Dahlia. 
“Hello Along. Anything?” kata Zikry seraya menjawab panggilan. 
“Hello Khal, tak ada apa pun Khal, sorry. Nia ni dah 2,3 hari nak cakap dengan Pak Ngahnya. Khal cakap ya.” Jauh kedengaran suara kakak sulung di talian. 
“Along, Khal on the way ke Delhi ni, Khal tengah tengokkan GPS, Azlan driving.” 
“Ala, Khal buatlah loudspeaker. Nanti merajuk lagi Nia ni.”

“Karl?” Dahlia tersentak dan berkerut mendengar nama itu. Nama yang telah luntur dari jiwanya sejak beberapa bulan yang lalu. Dia teringat Karl yang pada awal detik perkenalan mereka sangat mengambil berat dan baik hati tetapi semakin dikenalinya, semakin Dahlia tidak pasti ke mana arahnya hubungan itu. Lantas Dahlia telah mengambil keputusan untuk tidak mendekati Mikail lagi. “forget about the past.” pujuk hatinya. 

“Pak Ngah.. Pak Ngah. Nia nak Pak Ngah.” kedengaran suara kecil yang comel di hujung talian, bergema suaranya di dalam kereta mereka. 
“Hai Nia. Pak Ngah pun rindu Nia, tak lama lagi Pak Ngah balik ya. Nia nak apa?” 
“Nia nak frozen.” ujar Rania manja dan girang. 
“Pak Ngah, Pak Ngah, nenek kata nanti Nia nak dapat Mak Ngah.” suara kecil itu kedengaran jelas sekali. 
“Huh? Ermmm….. Mak Ngah? Nia bagi pada mama, Pak Ngah nak cakap.” terasa tersekat nafasnya. 
“Apa ni Along?” tanya Zikry kepada Zarina. 
“Nantilah cerita, ada si kecik ni susah. Ibulah ni yang mengajar dia ni” balas Zarina di talian.  
“Make sure Along, make sure you call me back.” balas Zikry tegas. Seakan kosong fikirannya masa itu. 

Dahlia dan Azlan turut mendengari perbualan itu. Dahlia hanya buat-buat tak dengar manakala Azlan sudah pun terkerut-kerut. “Mak Ngah?” siapa pulak lah yang dimaksudnya anak saudara Zikry itu. 


Dua soalan berlegar di kepala Dahlia. Siapa Karl, seperti yang didengarinya sebentar tadi, dan siapa pula Mak Ngah yang dimaksudkan oleh anak saudara Zikry tadi. Dia cuba untuk bersahaja dan mengunjukkan sandwich pada dua pemuda di depannya itu. Sebagai seorang yang dewasa, dia sedikit sebanyak dapat menangkap perbualan telefon Zikry sebentar tadi. 

No comments:

Post a Comment